Spannende installatie

Weg met de kroonstenen

De vorige eigenaren hadden veelvuldig gebruik gemaakt van kroonstenen en meerdere krimpschoenen om de snoeren van de 12 volt apparaten en aansluitingen met de accu’s te verbinden. Omdat de verschillende eigenaren er steeds meer bijgeknutseld hadden klopte er niet veel meer van de installatie. Meerdere hoofdschakelaars die sommige delen van de installatie spanningsloos maakte of met elkaar verbonden.  De op de dynamo aanwezige diodebrug waren de verbindingen met de accu’s niet juist verbonden.

Om weer een overzicht te krijgen heb ik alle bijgeknutselde onderdelen en aansluitingen verwijderd. Zoals een autoradio met boxjes, een defecte dieptemeter, extra kabels voor lampen en waterpomp, 12 volt usb/aansteker aansluiting etc.. . De elektrische installatie is nu weer zoals deze bij de oplevering van de boot in 1978 was.

De upgrade

Naast het vernieuwen van de 12 volt installatie is er ook de wens om meer 220 volt aansluitpunten op de boot aan te brengen. Er is één 220 volt wandcontactdoos in het keukentje geïnstalleerd die direct, zonder enige vorm van beveiliging, aangesloten zit aan de walstroom-contactdoos.

Omdat de ruimte redelijk beperkt is was het een uitdaging om de nieuwe installatie op een montagepaneel van 40 bij 60 cm te monteren. Er is zowel van de voorkant als achterkant van het montagepaneel gebruik gemaakt.

Met accukabels met een dikte van 35mm2 zijn de 12 volt service accu’s met elkaar verbonden en wordt de 12 volt zekeringkast gevoed. Verder is er onder andere met 25mm2 kabels naar de omvormer (12v -> 220v 1000 Watt) gewerkt en met diverse 16mm2 en 6mm2 kabels. Alle onderdelen zijn apart gezekerd. De startaccu zal alleen door de motor gebruikt worden en is dus uitgeloten van enige andere stroomverbruikers.

De 220v walstroom-aansluiting is voorzien van een aardlekschakelaar en  zekeringen waarbij de aarddraad via een galvanische isolator, ter voorkoming van overspanning op de boot, met de installatie verbonden is. Indien de walstroom is aangesloten kan er dmv een schakelaar voor gekozen worden om  220v van de wal of van de omvormer te gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *